-
دلایل قائلین به جواز معامله نقد و نسیه با افزوده قیمت 2
یکشنبه 22 تیرماه سال 1393 01:27
۶- پیامبر صلی الله علیه و سلم نسیه خرید نموده است: گمان می کنند خود رسول اکرم صلی الله علیه و سلم هم این معامله را انجام داده اند. و به حدیث بخاری که از قول ام المومنین عایشه روایت می کند استدلال می کنند که : « أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ اشْتَرَى طَعَامًا مِنْ یَهُودِیٍّ إِلَى أَجَلٍ، فَرَهَنَهُ...
-
دلایل قائلین به جواز معامله نسیه با افزایش قیمت
پنجشنبه 29 خردادماه سال 1393 12:41
مبحث دوم دلایل قائلین به جواز معامله نسیه با افزایش قیمت معتقدین به جواز معامله نسیه با افزایش قیمت – به خاطر دیر پرداخت – به دلایل زیادی استناد می کنند. به صورت مفصل تمام ادله ی قدیم و جدید آنان را بیان میداریم. 1- اصلِ اباحت ( جواز ): می گویند :در اشیاء اصل بر اباحت ( جواز) است و این معامله هم مباح است؛ چون نوعی از...
-
انواع معاملات نسیه
شنبه 24 خردادماه سال 1393 10:00
انواع معاملات نسیه عموماً معامله به دو دسته تقسیم می شود: نقد و نسیه. نقد آن است که تبادل کالا میان خریدار و فروشنده در آنِ واحد دست به دست صورت می گیرد. و منظور از دست به دست، تحویل پول و کالا یا جنس با جنس می باشد. مانند: گندم با گندم یا گندم با خرما. که این خود نیز بر دو قسم است. 1- مشروع. 2- نا مشروع. الف: نوع...
-
معامله نسیه چیست؟
دوشنبه 19 خردادماه سال 1393 18:22
مبحث اول منظورمان از معامله نسیه چیست؟ هر معامله ای که حلال نیست !!! پر واضح است که که معامله به دلیل قرآن و سنت و اجماع حلال است. الله متعال می فرماید: { و احل الله البیع و حرم الربا }بقره/ 275. الله معامله را حلال و ربا را حرام کرده است. و نیز می فرماید: {یا أیها الذین آمنوا لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل إلا أن...
-
[ بدون عنوان ]
چهارشنبه 14 خردادماه سال 1393 01:28
ختم کلام در معامله نسیه تالیف: عبدالرحمن عبدالخالق ترجمه: ولی محمد شجاعی
-
ختم کلام در معامله نسیه
چهارشنبه 14 خردادماه سال 1393 01:19
بسم الله الرحمن الرحیم پیشگفتار ستایش از آنِ معبود بر حق بلند مرتبه است که با فضل و رحمتش حلال را حلال و با عدل و حکمتش حرام را تحریم کرد. و درود و سلام بر فرستاده منتخب و بنده برگزیده اش محمد بن عبدالله و بر آل و پیروانش و بر هر کس که در مسیر آنان گام بر می دارد و به روش ایشان پایبند است. اما بعد: علما از دیر باز در...
-
برداشتی از سوره ی فلق
یکشنبه 4 خردادماه سال 1393 19:47
بسم الله الرحمن الرحیم. به نام معبود برحق مهربان رحمتگر قل أعوذ برب الفلق . بگو پناه می برم به آفریدگار سپیده دم. من شر ما خلق. از شر هر آنچه آفریده و من شر غاسق إذا وقب. و از شر تاریکی چون فراگیرد. و من شر النفثت فی العقد. و از شر دمندگان در گره ها . و من شر حاسد إذا حسد. و از شر هر حسود، آن گاه که حسد ورزد....
-
نکات ریز سوره الناس
پنجشنبه 25 اردیبهشتماه سال 1393 11:57
قُل أعوذ بربِّ الناس. ملِک الناس. إله الناس. بگو : پناه میبرم به پروردگار مردم. پادشاه مردم. معبود بر حق مردم. * شخص پناهنده. * ذات پناه دهنده. * شرور ی که از او به الله پناه میبریم.( شیطان ) در این آیه سه اسم از الله منان یاد شده است که نشانگر خطیر بودن مسئله پناهندگی است. مِن شَرِّ الوسواسّ الخَناس. از شر وسوسه گر...
-
ﺗﻄﺮﻑ ﭼﯿﺴﺖ؟
دوشنبه 20 خردادماه سال 1392 21:55
ﺗﻄﺮﻑ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﻌﻨﯽ ﺻﺤﯿﺢ ﺗﻄﺮﻑ ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻔﺖ : ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ ﻭ ﺣﺪﯾﺚ ﺍﺯ ﻏﻠﻮ ﻭ ﺗﺸﺪﺩ ﻭ ﺗﻨﻔﺮ ﻧﻬﯽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﯽ ﻭ ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻭ ﻣﮋﺩﻩ ﺩﺍﺩﺍﻥ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﮔﯿﺮﯼ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﻟﻠﻪ ﯾﮑﺘﺎ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﺪ: ﻓَﺒِﻤَﺎ ﺭَﺣْﻤَﺔٍ ﻣِّﻦَ ﺍﻟﻠّﻪِ ﻟِﻨﺖَ ﻟَﻬُﻢْ ﻭَﻟَﻮْ ﻛُﻨﺖَ ﻓَﻈًّﺎ ﻏَﻠِﻴﻆَ ﺍﻟْﻘَﻠْﺐِ ﻻَﻧﻔَﻀُّﻮﺍْ ﻣِﻦْ ﺣَﻮْﻟِﻚَ ﻓَﺎﻋْﻒُ ﻋَﻨْﻬُﻢْ ﻭ َﺍﺳْﺘَﻐْﻔِﺮْ...
-
افراط یا غلو دینی2
جمعه 15 دیماه سال 1391 10:34
دوباره به کلمه (تطرف) غلو و افراط باز می گردم و می گویم: گاهاً از این کلمه معنای صحیح برداشت می شود. و گاهی معنای باطل مورد نظر است که هدف سردرگُم کردن و تشویه امور است. و این مورد کاربرد بیشتری دارد. برای بیان این قضیه چند سؤال مطرح می کنم: · آیا فراخواندن به اجرای شریعت الهی و حاکمیت اسلام در تمام شئون زندگی افراط و...
-
افراط یا غلو دینی
یکشنبه 10 دیماه سال 1391 20:26
لحظاتی با کلمه ( التَّطَرُّف) یعنی افراط و زیاده روی. قبل از آغاز بحث پیرامون افراط دینی دوست دارم در مورد کلمه (تَطَرُّف) چند پرسش مطرح کنم: · اصل این کلمه چیست؟ · چه کسی آن را تحریک کرده و به آن دامن می زند؟ · هدف از دامن زدن به این موضوع و اشاعه و پراکندن آن چست؟ این کلمه از نظر اشتقاق لغوی درست است یعنی از طَرَفَ...
-
اجرای حدود شرعی چرا؟!!! 12
پنجشنبه 7 دیماه سال 1391 17:43
Normal 0 MicrosoftInternetExplorer4 ی: وصله شرعی به قوانین وضعی و قراردادی نمی چسبد. بحمد الله با اقامه دلیل بیان داشتیم که زندان عقوبت و مجازات شرعی نیست. و گفتیم که در این عقوبت اصلاً و مطلقاً هیچ حکمت و عقلانیتی موجود نیست. و نیز با مدرک و برهان ، مفاسد زندانها و ضررهای این مجازات که معنای انسانی و اخلاقی خود را از...
-
اجرای حدود شرعی چرا؟!!! 11
شنبه 25 آذرماه سال 1391 20:45
Normal 0 MicrosoftInternetExplorer4 د: حقیقت زندانها ( ندامتگاهها) زندانها همان نقش و دور پنهانی پادشاهان و رؤسای سرکش و جبار است که در آن انواع عذابها را بر مخالفین خود به کار می گیرند. و کرامت و انسانیت آنان را لگد مال می کنند. سرکشان و طاغیان در زندانها و دور از چشمان ملتها، انواع واقسام پستی و خواری و نامردی و...
-
اجرای حدود شرعی چرا؟!!!10
یکشنبه 19 آذرماه سال 1391 19:50
Normal 0 MicrosoftInternetExplorer4 نمونه هایی از مفاسد زندانها أ – زندا ن آموزشگاه جرم است. جز بیدادگران کسی دیگر منکر این قضیه نیست. زیرا زندانیان با علتهای گوناگون وارد زندان می شوند و ایام زندان را با هم در بندها و سالنهای بزرگ سپری می کنند. با هم می خورند و با هم می خوابند. و سخن آنان پیوسته شب و روز پیرامون...
-
اجرای حدود شرعی چرا؟!!! 9
چهارشنبه 8 آذرماه سال 1391 10:12
ج- قصاص ( تلافی یا انتقام ) قصاص یعنی از مجرم به قدر جنایت انتقام گرفتن.جان در برابر جان، چشم در مقابل چشم، و بینی در ازای بینی و دندان به جای دندان.قصاص حکمی عادلانه و جزایی برابر و هم مثل، برای جرم است.جان مجرم عزیز تر از جان کسی که براو جنایت صورت گرفته نیست و چشمش از چشم وی گرانقیمت تر نیست.وقتی جای زندان با قصاص...
-
اجرای حدود شرعی چرا؟!!!8
دوشنبه 15 آبانماه سال 1391 12:51
Normal 0 MicrosoftInternetExplorer4 اهداف کیفرهای شرعی مجازات در اسلام دارای حکمتها و اهداف مشخصی است. و آن: پاک نمودن، قصاص، تاوان و عوض گرفتن و بازداشتن است. اما زندان به عنوان یک کیفر هیچ کدام از این اهداف و حکمتها را محقق نمی کند. بلکه بر عکس مفاسد کلان و هولناکی را پدید می آورد که دارای مصالح ناچیز و بی ارزشی...
-
اجرای حدود شرعی چرا؟!!!7
دوشنبه 15 آبانماه سال 1391 12:47
Normal 0 MicrosoftInternetExplorer4 اساس کیفرهای وضعی زندان است. زمانی که اسلام زندان را به عنوان یک کیفر شرعی کاملاً رد می کند، می بینیم قوانین وضعی آن را به عنوان اساسی ترین مجازات برای تمام جرمها با اشکال و صورتهای مختلف آن قرار می دهند. در نتیجه زندان کیفری است برای جنایاتی از قبیل قتل و تجاوزهایی کمتر از قتل،...
-
اجرای حدود شرعی چرا؟!!!(6)
سهشنبه 11 مهرماه سال 1391 07:47
زندان کیفر شرعی نیست ولذا نباید آن را به اسم شریعت گذاشت. این حکم تقریباً از احکام واضح و مشخص دینی است ولی در قرآن و سنت هرگز به عنوان یک مجازات و عقوبت محکم و قطعی که منسوخ نشده باشد، نیست. و آنچه در کتاب الله و سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم آمده و و بعضی از مردم زندان را از آن اثبات می کنند، این نصوص است: أ-...
-
اجرای حدود شرعی چرا؟!!! (5)
سهشنبه 11 مهرماه سال 1391 07:36
دور نمودن اسباب و عوامل جنایت قبل از اجرای حدود . دور از تعصب و جهالت می گوییم: اصلاً درست نیست قبل از برداشتن اسباب جنایت، و دلیل خواستن از شخص متمایل به جرم و مجرم حدود شرعی را اجرا کنیم. زیرا در سایه ی احتکار و ظلم و نابودی مسئولیت مشترک اجتماعی و وجود ترجیح و برتری دادن و خود پسندی و خود خواهی، نمی توان حدود را...
-
اجرای حدود شرعی چرا؟!!!(4)
شنبه 8 مهرماه سال 1391 08:04
فقط مجرم از مجازات و حدّ می ترسد بخوبی می دانیم اکثر کسانی که اجرای عقوبات و حدود شرعی آنان را به نگرانی وا می دارد و می ترساند، همان کفار حقیقی هستند. گر چه با حرص و ولع کاذب علیه اسلام و مسلمین سخن می گویند. و یقیناً میدانیم جز بزهکار و مجرم کسی دیگر از اجرای حدود نمی ترسد. کسانی که امروز بر می خروشند و آشفته می...
-
توسل در اسلام
جمعه 21 مردادماه سال 1390 02:53
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 بحث توسل بسیار ساده و راحت است البته اگر بدون تعصب و منصفانه مورد بررسی قرار گیرد. ما ملت مسلمان معتقدیم که کتاب قرآن برای ما آمده و برنامه زندگی در آن بیان شده است. در سوره ی مائده آیه ی 35 می خوانیم: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ...
-
شبهای رمضان را قدر بدانیم
چهارشنبه 19 مردادماه سال 1390 04:14
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 اگر کسی می خواهد بداند که شبهای رمضان دارای چه برکتها و فضایلی است باید مخلصانه و بدون غل و غش در خدمت آیات بلا نظیر و احادیث صحیح و گهر بار رسول امین صلی الله علیه و سلم بنشیند تا ببیند برکت و بخشش و عظمت و بزرگی یعنی چه. ماهی که یکی از شبهایش به این ارزش است:...
-
آرایشهای حرام (اسلام و زیبایی5)
دوشنبه 17 مردادماه سال 1390 18:46
۵- با ناز و ادا صحبت نمودن. فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً. 3 پس به گونهاى هوسانگیز سخن نگویید که بیماردلی ( در شما ) طمع کند ، و سخن شایسته بگویید. ۶ - جراحی زیبایی (غیر ضروری ). وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ یَتَّخِذِ...
-
با انتقاد گناه آمیز چگونه مواجه می شوی ؟
دوشنبه 17 مردادماه سال 1390 17:40
آدمهای بی حیا و پست و بی ارزش، آفریدگارِ روزی بخش را دشنام میدهند ، خدای یکتایی که غیر از او خدایی نیست را ناسزا میگَویند ، پس من و تو چه انتظاری داریم در حالی که خودمان خطا کار و ظالم هستیم . به زودی تو در زندگیت با یک جنگ دندان شکن از انتقاد گناه آنیزی روبرو می شوی که هیچ نرمی و سازشی در انتقادش وجود ندارد و با آن...
-
رمضان مبارک و عبادات قبول انشاءالله
دوشنبه 17 مردادماه سال 1390 04:39
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ﴿بقره/183﴾ اى کسانى که ایمان آوردهاید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید (183) شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ...
-
احکام روزه
دوشنبه 17 مردادماه سال 1390 04:34
روزه: یکی از ارکان و واجبات اسلام است که در سال دوم هجری بر مسلمانان فرض شد. تعریف روزه : دست کشیدن و خود داری کردن از آنچه روزه را باطل می کند، از طلوع صبح صادق تا غروب خورشید. روزه بر چه کسی واجب است؟ بر مسلمانِ عاقلِ بالغِ سالمی که مسافر نباشد. و واجب است که زن از حیض( عادت ماهانه) و نفاس( خون ریزی مادر بعد از تولد...
-
اجرای حدود شرعی چرا؟!!!!! (1)
چهارشنبه 11 خردادماه سال 1390 12:49
و چون آدم علیه السلام در آسمان از آفریدگار پاکش نافرمانی نمود و الله متعال او را بر زمین فرود آورد، به آدم گفت: قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِیعًا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُم مِّنِّی هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَایَ فَلَا یَضِلُّ وَلَا یَشْقَى ﴿123﴾وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً...
-
اجرای حدود شرعی چرا؟!!!! (2)
چهارشنبه 11 خردادماه سال 1390 12:44
از دیدگاه هر مؤمن و کافر خردمند به وضوح مشخص است که اجرای حدود که همان عقوبات شرعی نام دارد، از بزرگترین عوامل ازدیاد خیر و برکتهاست. بریدنِ دست دزد مساوی است با حفاظت از اموال مردم و بیرون آوردن ثروتها از مخفی گاهها و گاو صندوق ها و به کار گرفتن آن در تجارت و کشاورزی و صنعت. چون صاحبان سرمایه از عاقبت سرمایه خود در...
-
اجرای حدود شرعی چرا ؟!!!(۳)
چهارشنبه 11 خردادماه سال 1390 12:23
ب: دلایل عقلی. هر عاقل منصفی که به شریعت اسلامی و بر نامه ی آن جهت سرکوبی فساد در زمین و ریشه کن کردن جرم و جنایت، و به چگونگی اجرای عدالت بین مردم بنگرد، یقیناً به این نتیجه می رسد که ترک این شریعت یعنی پاشیدن بذر فساد در زمین. خصوصاً در عرب زمین. زیرا امکان ندارد که این نوع بشر جز با قدرت دینی دارای انسجام و همبستگی...
-
آیه ی ۷ سوره فاتحه
شنبه 24 اردیبهشتماه سال 1390 15:23
صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ. راه آنان که گرامىشان داشتهاى نه [راه] خشم شدگان و نه [راه] گمراهان. در جریان بندگی کردن، بندگان خدا به دو دسته مؤمن و منافق تقسیم می شوند. که باز کفار خود بر دو گروهند. مؤمنان آنانند که خداوند بر آنان نعمت داده و هدایتشان کرده و نیز...