ما مسلمانیم

با علم و آگاهی اسلام را برگزینیم

ما مسلمانیم

با علم و آگاهی اسلام را برگزینیم

شبهای رمضان را قدر بدانیم

اگر کسی می خواهد بداند که شبهای رمضان دارای چه برکتها و فضایلی است باید مخلصانه و بدون غل و غش در خدمت آیات بلا نظیر و احادیث صحیح و گهر بار رسول امین صلی الله علیه و سلم بنشیند تا ببیند برکت و بخشش و عظمت و بزرگی یعنی چه. ماهی که یکی از شبهایش به این ارزش است:

قرآن در این مورد می فرماید: لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿قدر/3﴾ . شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است.

۱۰۰۰ماه تقسیم بر ۱۲ماه = ۸۳سال و اندی. یعنی یک شب عبادت به گستردگی یک عمر .

تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أمرٍ.(قدر/۴). در آن [شب] فرشتگان با جبرئیل امین به فرمان پروردگارشان براى هر کارى [که مقرر شده است] فرود آیند (4)

یعنی امشب شبی است که تمام دستورات سالانه ی انسان به دست فرشتگان در شب قدر به آسمان دنیا می آید تا در طول سال تو انجام دهی. و تو می توانی با یک شب ریاضت کشی و طلب کمک از پروردگارت دستورالعمل نیک و خوشی را برای خود بطلبی. امشب شبی است که تا صبح امنیت و سلامتی است بر توی انسان تا با راحتی و امنیت کامل راز و نیاز کنی و جنت الفردوس را برای خود درخواست کنی. 

سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿قدر/۵﴾. آن (شب) تا دم صبح صلح و سلام است.

پس این شب سلامتی و برکت و صلح و آرامش است تا صبح. هر قدر که می توانید به فراخور محبتتان با کلام الله و سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم از برکات این شب بهره مند شوید.

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ . [که] ما آن را در شبى با برکت نازل کردیم [زیرا] که ما هشداردهنده بودیم (دخان/3)

 کلام الهی که تمام برنامه ما مسلمانان در آن نوشته شده است و نیز سنت پاک رسولش که بیان کننده و توضیح دهنده ی کلام رب العالمین است در دستان توست. رب العالمینی که می خواهد با هدایت و تقوا و بخشش بندگان خود را بپروراند. ما را از عذاب مهلکش بیم می دهد و بر حذر می دارد. لیکن ماها نمی خواهیم بفهمیم که الله دوستمان دارد و برای ما مهمانی گرفته .سفره ی پر از بخشش و عطوفتش را گسترده ولی ما همچون کودکان ناآگاه قهر کرده یا بهتر است بگویم همچون جاهلان و کم خردان از این همه ناز و نعمت گریزانیم. شبها را تا صبح با نشستن در کنار فیلمها و شب نشینی های بی محتوا که هیچ گونه برنامه ی آموزش روحی و روانی در آن نیست می گذرانیم و تا سپیده دم با غفلت در قهقهه و بی خبری سرگردانیم. یا گروهی با تشکیل دادن جام رمضان و مسابقات فوتبال و فوتسال شبانه به شب زنده داری مشغولیم. وبعضی ها هم با سیم و سنجاق و دزدی و آدمکشی و شرک و تهمت و هوسرانی و غیره تا صبح بیدارند. به قول شاعر:

زاهد هم شب زنده دار و دزد هم شب زنده دار     هر دو بیدارند اما این کجا و آن کجا

مردم دروازه غار و مردم دریا کنار           هر دو عریانند اما این کجا و آن کجا

دامن دخت جوان و صورت مردان پیر          هر دو چیندارند اما این کجا و آن کجا

 واقعاً که بی دینان را خنده می گیرد از این مسلمانی و شب زنده داری. گویا الله هیچ برنامه و جام رمضانی برای آنان نگذاشته است که خودشان به فکر اصلاح خود افتاده و فوتبال شبانه و صوت و سرنا را برای آرامش و بخشش خود اختراع نموده اند. واقعاً راست گفت پروردگار عظیم الشان تو :

وَمَا أُوتِیتُم مِّن شَیْءٍ فَمَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَزِینَتُهَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ وَأَبْقَى أَفَلَا تَعْقِلُونَ. و هر آنچه به شما داده شده است کالاى زندگى دنیا و زیور آن است و[لى] آنچه پیش خداست بهتر و پایدارتر است مگر نمى‏اندیشید (قصص/60)

وَمَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُون.َ این زندگى دنیا جز سرگرمى و بازیچه نیست و زندگى حقیقى همانا [در] سراى آخرت است اى کاش مى‏دانستند (عنکبوت64)

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَامًا وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ. بدانید که زندگى دنیا در حقیقت بازى و سرگرمى و آرایش و فخرفروشى شما به یکدیگر و فزون‏جویى در اموال و فرزندان است [مثل آنها] چون مثل بارانى است که کشاورزان را رُستنى آن [باران] به شگفتى اندازد سپس [آن کشت] خشک شود و آن را زرد بینى آنگاه خاشاک شود و در آخرت [دنیا پرستان را] عذابى سخت است و [مؤمنان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است و زندگانى دنیا جز کالاى فریبنده نیست (20)

پس شبهای قدر را قدر بدان و به فراموشی و بی خبری بی قدرش نکن.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد