ما مسلمانیم

با علم و آگاهی اسلام را برگزینیم

ما مسلمانیم

با علم و آگاهی اسلام را برگزینیم

دلایل قائلین به جواز معامله نقد و نسیه با افزوده قیمت 2

۶-  پیامبر صلی الله علیه و سلم نسیه خرید نموده است:

    گمان می کنند خود رسول اکرم صلی الله علیه و سلم هم این معامله را انجام داده اند. و به حدیث بخاری که از قول ام المومنین عایشه روایت می کند استدلال می کنند که : « أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ اشْتَرَى طَعَامًا مِنْ یَهُودِیٍّ إِلَى أَجَلٍ، فَرَهَنَهُ دِرْعَهُ». پیامبر صلی الله علیه و سلم از یک یهودی غذایی نسیه کرد و زره اش را در گِرَو او گذاشت.

۷-  رسول الله صلی الله علیه وسلم یک شتر را در قبال پرداخت دو شتر به صورت نسیه خرید.

همچنین به روایتی که امام احمد و ابوداود و دارقطنی بیان نموده اند، استدلال جسته اند. و آن  حدیث عبدالله بن عمرو بن عاص است که می گوید: رسول الله صلی الله علیه وسلم به من امر کردند که با شترانی که نزدم بود لشکری آماده نمایم و گسیل دارم. گوید: شتران را به مردم دادم تا اینکه تمام شد و افرادی بی شتر ماندند. گفتم: ای رسول الله صلی الله علیه و سلم شترها تمام شد و بقیه ی مردم بدون مرکب ماندند. فرمود: تعدادی شتر در قبال شتران جوان تیزرویی از شتران صدقه، به وعده ی نسیه بِخَر، تا لشکر را مهیا نمایی. گفت: من هم هر شتر را در قبال دو یا سه شتر جوان تندرو از شتران صدقه، نسیه کردم تا این که لشکر را آماده نمودم.

در نتیجه حال آنکه پیامبر صلی الله علیه و سلم یک شتر را در عوض دو یا سه شتر به صورت نسیه خریده است، پس افزایش قیمت در معامله نسیه نیز درست است.

۸-  این معامله آسان و سودمند است:

     استدلال دیگرشان این است که معامله ی نسیه با افزایش قیمت برای خریدار و فروشنده آسان و سودآور است. زیرا مشتری تنگدست با پرداخت پولی اندک یا بدون پیش پرداخت کالا را می خرد، و بنا بر توانش به صورت قسطی یا یکجا، بعداً هنگامی که توانگر شد، بدهی خویش را می پردازد. فروشنده هم از معامله فایده می برد و در قبال صبری که کرده پولی را دریافت می کند. هر دو طرف سود کرده اند و قرض هم آسان پرداخت می شود.

۹-  نسیه فروش، خود را به مخاطره می اندازد:

آنان معتقدند تاجری که نسیه معامله میکند مالش را به خطر می اندازد. زیرا وی کالا را به کسی می دهد که از پرداخت قیمت عاجز است سپس صبر میکند تا مشتری توانگر شود. پس افزایش قیمت در قبال به مخاطره انداختن مال و انتظار کشیدن عاقلانه است.

۱۰-حدیث نهی کننده از این معامله دارای تفسیر است:

ایشان گمان می کنند حدیثی که دو معامله در یک معامله ( دو قیمت گذاری در یک جنس ) را نهی می کند دلیل بر تحریم نیست بلکه دارای تفسیر است. حدیث چنین است: « من باع بیعتین فی بیعة فله أوکسهما أو الربا». کسی که دو معامله ( دو قیمت-نقد و نسیه-) را در یک معامله انجام دهد، باید قیمت کمتر را برگزیند و گر نه ربا کرده است.  امام احمد و ابوداود و نسائی و ترمذی روایت کرده اند و ترمذی آن را صحیح دانسته است. و شیخ آلبانی در شماره 5992 در صحیح جامع آن را حَسَن دانسته و گفته است این حدیث را در سلسله احادیث صحیح شماره 2326 و در کتاب ارواء الغلیل شماره 1295در بحث احادیث معاملات آورده ام.

می گویند: علماء این حدیث را به معامله (عینه) یا به این مضمون تفسیر کرده اند که مشتری بگوید: ماشینم را به تو می فروشم به شرطی که تو هم اتومبیل خود را به من بفروشی. ولی وقتی فروشنده بگوید: این جنس را نقداً به ده تومان و نسیه به دوازده تومان می فروشم علت نهی مجهول بودن یکی از قیمتها است. (یعنی معلوم نشده که جنس را به کدام قیمت- نقد یا نسیه- به مشتری فروخته است.مترجم). اما اگر قیمت را مشخص کردند و بعد از معامله از هم جدا شدند، این داد و ستد درست است.

۱۱-جمهور علماء آن را جایز می دانند:

آخرین مدرک آنان در جواز معامله نقد و نسیه ( اقساط) این است که علماء آن را جایز می دانند. و مدعی هستند که عده ی اندکی فقط با این معامله مخالفت نموده اند. چطور قول اکثر را رها کنیم و سخن افراد معدودی را بپذیریم.

تمام این موارد مطلبی بود کامل، ولی خلاصه، از دلایلی که معتقدین به معامله نقد و نسیه بیان داشته اند.

حال بیایید این ادله را تک تک بررسی کنیم.