ما مسلمانیم

با علم و آگاهی اسلام را برگزینیم

ما مسلمانیم

با علم و آگاهی اسلام را برگزینیم

با انتقاد گناه آمیز چگونه مواجه می شوی ؟

آدمهای بی حیا و پست و بی ارزش، آفریدگارِ روزی بخش را دشنام میدهند ، خدای یکتایی که غیر از او خدایی نیست را ناسزا میگَویند ، پس من و تو چه انتظاری داریم در حالی که خودمان خطا کار و ظالم هستیم . به زودی تو در زندگیت با یک جنگ دندان شکن از انتقاد گناه آنیزی روبرو می شوی که هیچ نرمی و سازشی در انتقادش وجود ندارد و با آن تمام برنامه ها و هدفهایت را تکه پاره می کند . قصداً به تو توهین میکند ، البته تا زمانی که تو بخشنده و سازنده باشی و دیگران را بر خودت ترجیح دهی و نور دهی و همه را روشن کنی . آنها در مورد تو آرام نمی گیرند تا اینکه مجبور شوی تونلی بسازی یا نردبانی را بر سمت آسمان بنهی و از دستشان فرار کنی . اما تو هنوز بین آنهایی ، منتظر بدیهای آنان باش طوری که اشکت را در خواهند آورد ، زندگیت را به خون می کشند و خواب راحت را از چشمانت می ربایند .

کسی که روی زمین نشسته نمی افتد ، مردم هم سگ مرده را پوز پا  نمی زنند . اما بر تو خشمگین میشوند چون تو از نظر اصلاح یا علم یا ادب یا ثروت آنها را پشت سر گذاشتی . پس تو در نظرشان مجرمی ،  توبه ای هم برایت نیست مگر اینکه از استعدادهای خدادادی و نعمتهای خداوندی کوتاه  بیایی . یا از تمام اخلاق پسندیده دست بکشی ، از همه ی معانی زیرکی و با هوشی دور شوی ، کودن شوی ، نادان و بی ارزش و پست و نابود و طرد شوی ، صد در صد همین را می خواهند .

پس در نتیجه تو هم در مقابل حرفها ی آنان ، انتقادها ، تحقیرها ، و شک و شبهه هایشان ،  محکم و استوار باش ؛ مانند صخره ای محکم و هولناک باش که دانه های صحرا بر سرش کوبیده میشوند اما آن صخره برای وجود خود و قدرتش بر زندگی ثابت قدم تر می شود . اگر تو به حرفشان گوش دهی و به آنها توجه کنی آرزوهای همیشگی آنان را در سیاه کردن زندگی و مکدر کردن عُمرت بر آورده می کنی . تو به نیکی با آنها برخورد کن و از ایشان درگذر ، رهایشان کن ، از مکرو فریبشان دلتنگ نشو . انتقاد بی ارزش آنها ترجمه ای پر از احترام برای توست ، به اندازه ی وزن و قیمتت ، انتقادی واکنشی  صورت می گیرد.

تو نمی توانی دهانشان را ببندی ، نخواهی توانست زبانشان را قفل کنی ، اما می توانی با بی توجهی و بی ارزش دانستن شان و با در گذشتن از جرم و جنایتهایشان انتقادها ی آنان را زیر پا کنی و حرفهای آنان را نا شنیده بگیری ؛ { قل موتوا بغیظکم } بگو با خشمتان بمیرید . بلکه می توانی با پرورش فضائل و رشدِ خوبی هایت و با راست کردن کجی هایت در دهانشان سُرب بریزی .

اگر میخواهی در نزد همه مورد قبول باشی ، پیش همه دوست داشتنی باشی ، در نزد تمام دنیا بی عیب باشی ، چیز محالی درخواست کردی و آرزوی دوری را در سر می پرورانی .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد