ما مسلمانیم

با علم و آگاهی اسلام را برگزینیم

ما مسلمانیم

با علم و آگاهی اسلام را برگزینیم

آرایشهای حرام( اسلام و زیبایی۴)

  زمانی می توان به ارزش دستورات دینی پی برد و آنان را به کار گرفت، که ضد ارزشها و نافرمانی های دینی را دانست و از آنان اجتناب نمود. چنانکه قبلاً متذکر شدیم ما از دید یک انسان ایده آل و انسان به معنای واقعی مسلمان، به دستورات و نواهی شریعت اسلام توجه می نمائیم.

لذا چند نمونه از آیات زیبا و احادیث گهربار رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را در زمینه چنگ زدن به فرمایشات شرع مقدس و دوری گزیدن از آنچه که ما را از آن باز داشته ، بیان می داریم. باشد که مؤمنان واقعی به آن نگریسته ، و بر آن جامه ی عمل بپوشانند.

ذات یگانه ی جهان می فرماید: من یُطِعِ الرَّسُولَ فَقد أطاعَ الله3.  کسی که از رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمانبرداری کند از الله(یکتا) اطاعت نموده است.

 و ما آتاکُمُ الرَّسُولَ فَخُذُوه و ما نَهاکُم عنه فَانتَهُواج  واتَّقُو اللهَصلی   إِنَّ اللهَ شدیدُ العِقاب4. آنچه را رسول برایتان آورده بگیرید(بدان عمل نمائید). واز آنچه نهی کرده خودداری کنید. از(مخالفت با ) الله بپرهیزید که عقوبتِ الله شدید است.  

{یأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَلاَ تُبْطِلُواْ أَعْمَالَکُمْ}5. ای کسانی که ایمان آورید الله (یکتا ) را اطاغت کنید؛ و رسول ( الله صلی الله علیه و سلم ) را پیروی نمائید و اعمالتان را باطل نکنید.

{قُلْ أَطِیعُواْ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللَّهَ لاَ یُحِبُّ الْکَافِرِینَ}.6( ای محمد صلی الله علیه و سلم ) بگو الله( یکتا ) و رسول ( الله صلی الله علیه و سلم ) را اطاعت نمائید؛ پس اگر رویگردانی کنید، یقیناً الله یگانه کفار را دوست ندارد.( اما شایان ذکر است افرادی که در امر آرایش مطیع دستور رسول صلی الله علیه وسلم  نیستند، خدای نخواسته کافر نیستند).

{یأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ7}. ای کسانی که ایمان آورید، الله(یکتا ) و رسول ( الله صلی الله علیه و سلم ) را اطاعت کنید؛ و از او روی بر نتابید ( در حالی که ) شما می شنوید.

{قُلْ أَطِیعُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَیْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَیْکُمْ مَّا حُمِّلْتُمْ وَإِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُواْ وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاَغُ الْمُبِینُ}8.بگو الله( یکتا ) و رسول( الله صلی الله علیه و سلم ) را اطاعت نمائید؛ پس اگر رویگردانی کنید، پس براوست  آنچه را که متحمل شده است، و بر شماست آنچه را که مرتکب شدید؛ و اگر از او ( پیامبر ) پیروی کنید ، هدایت می شوید، و بر رسول ( وظیفه ای ) جز رساندنی واضح نیست.


 ۳. النساء/ 80.      4. الحشر/7               5.محمد/33.              6. آل عمران/ 32.          7. ألآنفال/20.         8.النور 54.


 {یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلاً}1.

ای کسانی که ایمان آورید الله (یکتا ) را اطاغت کنید؛ و رسول ( الله صلی الله علیه و سلم ) و صاحب امر مسلمانتان را پیروی نمائید، پس اگر در چیزی با هم اختلاف کردید آن را به سوی الله ( قرآن ) و رسول الله صلی الله علیه و سلم ( حدیث صحیح ) برگردانید؛ اگر به پروردگار یگانه و روز قیامت ایمان دارید؛ این ( کار ) خوب است و خوش پایان تر است.

 فَلْیَحْذَرِ الَّذِینَ یُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِیبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ یُصِیبَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ2.

پس آنان که فرمان او را مخالفت مى‏کنند، باید بترسند از اینکه فتنه‏اى دامنشان را بگیرد، یا عذابى دردناک به آنها برسد!

وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبِیناً3.

و به آنان دستور مى‏دهم آفرینشِ پاک خدایى را تغییر دهند!و هر کس، شیطان را به جاى خدا ولّى خود برگزیند، زیانِ آشکارى کرده است.


 ۱. النساء/ 59.                   2.النور/63.             3.النساء/119


و اکنون مدلهای آرایشی و زیباییهای که از دید اسلام مردود و دارای عقوبت است: 

  ۱) خالکوبی، برداشتن موی صورت و ابرو، (زن و مرد) ایجاد فاصله میان دندانها.  

عن عَلقَمَةَ قال عَبْدُ اللَّهِ( بن مسعود ) لَعَنَ اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ الْمُغَیِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ تَعَالَى مَالِی لَا أَلْعَنُ مَنْ لَعَنَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ فِی کِتَابِ اللَّهِ وَ(مَا آتَاکُمْ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ)1.

از علقمه روایت است که عبد الله بن مسعود گفت: الله یکتا زنانی که خالکوبی می کنند و زنانی که ( از دیگران ) طلب خالکوبی می کنند و زنانی که موی صورت را بر می دارند و زنانی که از دیگران طلب بر داشتن موی صورت می کنند ( مشتری و آرایشگر) و زنانی که به خاطر زیبایی، میان دندانها فاصله ایجاد می کنند، (ودر نتیجه ) درآفرینش پروردگار بلند مرتبه تغییرایجاد می کنند را، لعنت کرده است. (و گفت): مرا چه شده که لعنت نکنم کسی را که رسول الله صلی الله علیه و سلم لعنت کرده است؛ و این گفته در قرآن موجود است: ( آنچه رسول الله صلی الله علیه و سلم برایتان آورده را بگیرید).

و همین روایت دوباره در کتاب صحیح بخاری ذکر شده و در آخر حدیث چنین می آید که، خبر لعنت کردن عبدالله بن مسعود به زنی از قبیله ی بنی اسد رسید که به او ام یعقوب گفته می شد. وی نزد عبدالله آمد و گفت:  از قول تو به من چنین و چنان خبر رسیده است!!. عبدالله گفت: چرا لعنت نکنم کسی را که رسول الله صلی الله علیه و سلم لعنت کرده است؛ و این گفته در قرآن موجود است. آن زن گفت: تمام قرآن را خواندم ولی گفته ی تو را در قرآن ندیدم. عبدالله گفت: اگر قرآن می خواندی آن را در قرآن می یافتی. آیا نخواندی، آنچه رسول الله صلی الله علیه و سلم برایتان آورده را بگیرید، و از آنچه شما را نهی کرده باز آیید؟ گفت: چرا؟ عبدالله گفت پس از آن(موارد نهی شده در آرایش) نهی شده. آن زن در اعتراض گفت: دیدم زن خودت این کار را می کند!!!. عبدالله گفت: برو و نگاه کن. رفت و نظری انداخت و آنچه را گفته بود در زن عبدالله ندید. عبدالله گفت اگر آنچنان (که تو گفتی ) می بود من با او همنشینی نمی کردم2

  ۲) مویی دیگر را، بر مو وصل کردن.  

 

عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ الْوَاصِلَةَ وَالْمُسْتَوْصِلَةَ وَالْوَاشِمَةَ وَالْمُسْتَوْشِمَةَ3.

ابو هریرة رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت می کند که، الله یکتا زنی که(بر) موها(مویی دیگر) را وصل نماید و زنی که طلب وصل کردن مو می کند و خالکوب و طلب کننده خالکوبی را لعنت کرده است.


۱. صحیح البخاری، کتاب تفسیر القرآن.                     2و3. صحیح البخاری، کتاب اللباس (وپا ورقی 3در صحاح ستّه روایت شده است). 


۳) پوشیدن لباس اندامی.  

عنْ أَبِی هُرَیْرَةَ قَالَ: قَالَ: رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِیَاطٌ کَأَذْنَابِ الْبَقَرِ یَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ کَاسِیَاتٌ عَارِیَاتٌ مُمِیلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُءُوسُهُنَّ کَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا یَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا یَجِدْنَ رِیحَهَا وَإِنَّ رِیحَهَا لَیُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ کَذَا وَکَذَا1.

ابو هریره رضی الله عنه می گوید: رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: دو گروه اهل آتش اند که من آنها را ندیدم؛ گروهی که همراهشان شلاقهایی مانند دُم گاو است، که مردم را می زنند؛ و زنان پوشیده (اما) لُخت (که) دیگران را به خود جذب کرده و خود مجذوب دیگران (مردان) می گردند. سرهایشان ( موهای آنان) مانند کوهان شترِ چاق است؛ داخل بهشت نمی شوند و بوی بهشت به مشامشان نمی رسد و در حالی که بوی آن از فلان و فلان فاصله یافته می شود.

یعنی زنانی که لباس اندامی و تنگ و نازک می پوشند که از روی لباس هم می توان فهمید بدنشان چگونه است. و حتی متأسّفانه لباسهایی با رنگهای بسیار شفاف ونازک مورد استفاده قرار می گیرد که حتی، لباس زیر آنان هم به چشم می خورد و طبق فرموده رسول گهر بار اسلام مردان را به خود مجذوب می کنند و خود دلباخته ی دیگران می شوند. و نیز موها از پشت سر دُم اسبی می بندند که از فاصله های بسیار دور ظاهر می باشد.  

 ۴) تشبیه به جنس مخالف.  

 

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمُتَشَبِّهِینَ مِنْ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنْ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ2.

از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که، رسول الله صلی الله علیه و سلم، مردانی که خود را شبیه به زن ( زن صفت) می کنند( با تیغ زدن ریش، باریک کردن ابرو، دستبند و گردنبند استفاده کردن و...)، و زنانی که خود را شبیه به مردان نمایند را، لعنت کرده است.


۱. مسلم، کتاب اللباس و الزّینة.        2. صحیح البخاری، کتاب اللباس.


نظرات 1 + ارسال نظر
حکیمی جمعه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:36 ق.ظ http://www.hossenkaratan.blogfa.com

خدمت برادر عالیقدر ولی محمد عزیز
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
تا دوست کرا خواهد و میلش به که باشد
با دو موضوع چهل گناه زبان و اندرزهای طلائی به روزم .
خوشحال می شم با نظرات استادانه ی خویش بنده حقیر را مساعدت فرمائید ئید.
جزاکم الله خیرا و احسن الجزاء

ضمنا اولین باری بود که وب سایت زیبای شما را دیدم

مایلم با شما تبادل لینک کنم

منتظرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد