ما مسلمانیم

با علم و آگاهی اسلام را برگزینیم

ما مسلمانیم

با علم و آگاهی اسلام را برگزینیم

دلایل قائلین به جواز معامله نسیه با افزایش قیمت

مبحث دوم

دلایل قائلین به جواز معامله نسیه با افزایش قیمت

 

معتقدین به جواز معامله نسیه با افزایش قیمت – به خاطر دیر پرداخت – به دلایل زیادی استناد می کنند. به صورت مفصل تمام ادله ی قدیم و جدید آنان را بیان میداریم.

1-  اصلِ اباحت ( جواز ):

می گویند :در اشیاء اصل بر اباحت ( جواز) است و این معامله هم مباح است؛ چون نوعی از انواع معاملات است. و مدعی هستند که دلیلی بر تحریم آن نیامده، لذا بر اصلِ جایز بودن باقی است.

2اباحت شرعی:

گویند: آیات قرآنی هم دال بر جواز این معامله است مانند: { وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ } الله معامله را حلال نموده است. و این یکی از انواع داد و ستدها است. لذا به گمان آنان ما دامی که دلیلی بر حرمتش نیامده، حلال است.

3-  قیاس عقلی:

می گویند: قیاس عقلی خواهان جواز این معامله است. زیرا تاجر آزاد است به هر قیمتی که دوست دارد معامله کند. چون قیمتها کم و زیاد می شود. مادامی که دو طرف راضی هستند مشکلی نیست. فروشنده می تواند به خاطر نسیه بر قیمت بیفزاید. لذا می گوید: نقد به هزار تومان میفروشم و نسیه به دوازده هزار تومان.

4-  قیاس شرعی:

     همچنین قائلند قیاس شرعی نیز این معامله را جایز می داند. مثلاً رسول الله صلی الله علیه و سلم بیع سَلَم ( پول به صورت پیش پرداخت و تحویل جنس به صورت نسیه) را جایز شمرده است. و گویند: کسی که کالای غیر موجود را الآن می فروشد و آن را یک یا دو سال بعد تحویل می دهد، ترجیحاً به قیمت کمتر از وقت معامله (ی بازار) می فروشد. دقیقاً همین گونه  باید کسی که بعداً پول کالا را می پردازد، از قیمت نقد گران تر پرداخت کند. زیرا تاجر به او صبر می کند. در نتیجه بیع سَلَم کاملاً بر عکس معامله ی نسیه است.

5-  آیه ی مداینه ( نسیه):

همچنین به آیه ی مداینه استدلال می کنند که الله می فرماید: {یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَدَایَنْتُمْ بِدَیْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاکْتُبُوهُ...}بقره/282. ای کسانی که ایمان آورده اید، هر گاه به وامی _ نسیه ای _ تا سررسیدی معین، با یکدیگر معامله کردید، آن را بنویسید... . می گویند: این آیه دلیلی بر معامله ی نسیه است. الله آن را جایز دانسته و دستور به نوشتن قرض کرده است!!!

  بنده می گویم این دیگر از عجیب ترین استدلالهای ایشان است!!!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد